Viestintää BCDC-yhteisössä

Tohtorikoulutettava Kaisu Innasella (kuvassa) on myös hankkeen viestinnän suunnittelijan tehtävät. Jotta BCDC:n tutkimustulokset ja viestit tavoittavat tärkeät kohderyhmät, BCDC:n viestintää suunnitellaan yhdessä myös strategisten kumppaneiden kanssa, ja BCDC Advisory Boardia kuunnellen. Yhteistyötahoja kannustetaan hyödyntämään BCDC Energian toimintaa esimerkiksi esittelemällä viestinnässään osallisuuttaan hankkeessa omista näkökulmistaan.

BCDC Energian viestintätiimi sparraa viestinnän suunnittelua, ja mukaan on kutsuttu viestinnän ammattilaisia

  • tutkijoiden kotiorganisaatioista: Oulun yliopisto, Suomen ympäristökeskus SYKE, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT, Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitos ja Ilmatieteen laitos
  • strategisten kumppaneiden viestintäyksiköistä: Lähienergialiitto ja Hinku-foorumi

Kuvassa Kaisa Ikonen ja Anna Suorsa,
kuvat Kati Leinonen.

“On mielenkiintoista ja ilahduttavaa seurata tutkijakunnan asenteita ja valmiuksia viestintään ja vuorovaikutukseen. Joukossa on innokkaita blogaajia ja taitavia kirjoittajia, jotka osaavat ilmaista monimutkaiset tieteellisest asiat ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Tutkijat ovat myös osallistuneet BCDC Energian ilmeen luomiseen valitsemalla kymmeniä omaan alaansa liittyviä valokuvia visuaalisen identiteettimme tueksi. Monet tutkijoiden kotiorganisaatioista järjestävät tiedeviestinnän koulutusta,” Innanen kertoo.

Innasen väitöskirja rakentuu yhteisö- ja tiedeviestinnän sekä vaikuttajaviestinnän näkökulmista. Tiedeviestinnän kannalta tutkimus suuntautuu keinoihin, joilla tutkimustyö osallistaa ja on vuorovaikutuksessa eri kohderyhmien kanssa.

BCDC Energia -hankkeen visuaalisen identiteetin suunnittelu: Laboratorio Uleåborg. Valokuvat: iStock-kuvapankki, tutkijakuvat: Kati Leinonen

Inspiraatiota musiikista

“Olen työskennellyt tiedottajana pitkään. Nyt on innostavaa tuoreena tohtoriopiskelijana syventyä tiedeviestinnän ja tutkijoiden maailmaan. Puheviestinnän tuntijana olen erityisen iloinen tutkimusjohtaja Rauli Sventon asenteesta; hän aloitti vuorovaikutussuunnitelmaamme lainaamalla Pink Floydia: “All we need to do is make sure we keep on talking.”